THE LANGUAGE USED IN COMPOSING EMAIL TO SHOW A PROFESSIONAL NETIQUETTE OF SECRETARIAL STUDENTS PENGGUNAAN BAHASA SURAT ELEKTRONIK DALAM MENUNJUKKAN NETIKET MAHASISWA SEKRETARI

Fredericka Krisma Setyatami, Gabriella Novianty Soedjarwo

Abstract


Email communication has become an everyday occurrence in the modern digital era since it is believed to be an easy and fast way to reach a larger audience, even in various regions of the world. The purpose of this study is to analyze how students at Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi dan Sekretari Tarakanita (STARKI) behave when emailing their lecturer. Their emails were examined in accordance with the principle of effective email composition. This study also aims to reinforce the notion that good netiquette is a necessary ability in the current digital environment to raise the professionalism of secretaries in the workplace. In this investigation, document analysis was used. The information was gathered from the lecturer's email. In this article, the research results from the students' emails are presented. The subject line, email body, and language usage were all examined. Still currently, a lot of business emails are sent without adhering to the proper format and professionalism. The netiquette needs to be included in STARKI's curriculum since it is a secretarial school. It is crucial to include this content in the Business Writing course so that students may demonstrate professionalism by sending emails within business hours, using acceptable and official language, and organizing their information in the proper way.

Abstrak
Komunikasi melalui email sudah menjadi hal yang lumrah di era digital modern karena diyakini sebagai cara yang mudah dan cepat untuk menjangkau khalayak yang lebih luas, bahkan di berbagai wilayah di dunia. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis bagaimana mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi dan Sekretari Tarakanita (STARKI) ketika mengirim surat elektronik (surel) ke dosennya. Surel mereka diperiksa sesuai dengan prinsip komposisi email yang efektif. Penelitian ini juga bertujuan untuk memperkuat anggapan bahwa netiket yang baik adalah kemampuan yang diperlukan dalam lingkungan digital saat ini untuk meningkatkan profesionalisme sekretaris di tempat kerja. Dalam penyelidikan ini, analisis dokumen digunakan. Informasi tersebut diperoleh dari email dosen. Dalam artikel ini disajikan hasil penelitian dari email siswa. Baris subjek, isi surel, dan penggunaan bahasa semuanya diperiksa. Namun, saat ini banyak sekali email bisnis yang dikirim tanpa mengikuti format dan profesionalisme yang tepat. Netiket tersebut perlu dimasukkan dalam kurikulum STARKI karena merupakan sekolah kesekretariatan. Sangat penting untuk memasukkan konten ini dalam kursus Penulisan Bisnis sehingga siswa dapat menunjukkan profesionalisme dengan mengirimkan email dalam jam kerja, menggunakan bahasa yang dapat diterima dan resmi, dan mengatur informasi mereka dengan cara yang benar.

Keywords


netiket, profesionalisme sekretaris, surel

Full Text:

PDF

References


Bartneck, C., Lütge, C., Wagner, A., & Welsh, S. (2021). An introduction to ethics in robotics and AI. Switzerland: Springer Nature.

Batan, F., Ashari, R., & Soedjarwo, G. N. (2023). Peranan Keterampilan Bahasa Inggris Terhadap Efisiensi Penyelesaian Tugas Sekretaris di Asosiasi Pertambangan Batubara Indonesia (APBI-ICMA). Jurnal Administrasi dan Kesekretarisan, 1-9.

Bowen, G. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Reserach Journal, 27-40.

Charlotte, C., Soedjarwo, G. N., & Setyawati, R. K. (2022). Peran Teknologi Digital Terhadap Efisiensi Penyelesaian Tugas Sekretaris. Jurnal Administrasi dan Kesekretarisan, 166-173.

Danuri, M. (2019). Perkembangan dan Transformasi Teknologi Digital. Jurnal Ilmiah Infokam, 116-123.

Inyang, & Aniekan, U. (2022). Professional ethics in secretarial practice and the level of job performace of secretaries. International Journal of Innovations in Engineering Research and Technology, 45-57.

Lubis, M. (2020). Pengenalan Teknologi Informasi. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Richards, D. (2022). Business Email: Language, Structure, and Style. Hong Kong: The Language Key Ltd.

Silla, C. (2022). What Is a Zip File? What Is It and How To Open One Without Going Crazy. Valencia: Internxt.

Taylor, S. (2017). Email Essenstials. Singapore: Marshall Cavendish Business.

Tschabitscher, H. (2021). Why You Should Compress Files Before Emailing Them. United State of America: Lifewire.




DOI: https://doi.org/10.36914/jak.v8i2.1037

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Administrasi dan Kesekretarisan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher STARKI @copyright